بیماری های مریمری

همه چیز درباره برفک مری

برفک مری چگونه ایجاد می شود؟

به طور معمول، اثری از قارچ کاندیدا در سطح پوست و داخل بدن انسان وجود دارد. سیستم ایمنی می تواند این موجودات خوب و بد را در بدن تنظیم کند. با این حال، گاهی اوقات تغییر در تعادل بین کاندیدا و باکتری های سالم می تواند باعث رشد بیش از حد مخمر و عفونت شود .

چه کسانی در معرض ابتلا به برفک مری هستند؟

اگر از سلامت خوبی برخوردار هستید، بعید است که به این وضعیت مبتلا شوید. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مبتلا به HIV، ایدز یا سرطان و افراد مسن در معرض خطر بیشتری هستند. ایدز شایع ترین عامل خطر زمینه ای برای این بیماری است .

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، ۲۰ درصدی از افراد مبتلا به سرطان نیز برفک مری دارند. افراد مبتلا به دیابت هستند هم، در معرض افزایش خطر ابتلا به برفک هستند، به خصوص اگر سطح قند آنها به خوبی کنترل نشده باشد. اگر دیابت دارید، اغلب قند زیادی در بزاق شما وجود دارد . شکر به این مخمر اجازه رشد می دهد. مهمتر از آن، دیابت کنترل نشده به سیستم ایمنی آسیب می رساند که به کاندیدا اجازه رشد می دهد .

در نوزادانی که به صورت طبیعی متولد می شوند، اگر مادر در حین زایمان دچار عفونت قارچی واژن شده باشد.  نوزادان همچنین ممکن است از برفک دهان رنج ببرند. همچنین اگر نوک سینه های مادرشان عفونت کند، در اثر شیردهی، نوزادان دچار برفک دهان می شوند. برفک مری در این روش نادر است .

عوامل خطر دیگری نیز وجود دارند که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. اگر شرایط زیر را دارید، به این معنی است که در معرض خطر بیشتری هستید :

• دود و سیگار
  • استفاده از پروتز مصنوعی یا پارسیل
  • از داروهای خاصی مانند آنتی بیوتیک ها استفاده می کنید
  • برای بیماری هایی مانند : آسم از استروئید استنشاقی استفاده می کنید
  • شما خشکی دهان دارید
  • غذاهای شیرین زیاد می خورید
  • یک بیماری مزمن داشته باشد

پیشنهاد مطالعه: عفونت کبدی

شناسایی علائم برفک مری

علائم برفک مری عبارتند از :

• ضایعات سفید روی پوشش مری که ممکن است شبیه پنیر باشد و در صورت خراشیدن خونریزی کند .
  • درد یا ناراحتی هنگام بلع
  • دهان خشک
  • بالا آوردن
  • درد قفسه سینه

برفک مری همچنین می تواند به داخل دهان گسترش یابد و به برفک دهان تبدیل شود. علائم برفک دهان عبارتند از :

• لکه های سفید و کرمی در داخل گونه ها و روی سطح زبان
  • ضایعات سفید روی سقف دهان، لوزه ها و لثه ها
  • یک ترک در گوشه دهان ایجاد کنید

مادران شیرده می توانند عفونت کاندیدا را در نوک پستان خود بگیرند و از طریق شیردهی به کودک خود منتقل کنند. علائم عفونت نوک پستان عبارتند از :

• نوک سینه های قرمز، حساس، ترک خورده یا خارش دار
  • درد زیادی در عمق قفسه سینه احساس می شود
  • درد شدید هنگام شیردهی یا درد بین شیردهی

اگر این شرایط را تجربه کردید، باید کودک خود را از نظر علائم عفونت زیر نظر بگیرید.

اگرچه نوزادان نمی توانند تشخیص دهند که احساس ناخوشایندی دارند، اما ممکن است بدخلقی تر و تحریک پذیرتر شوند. آنها همچنین ممکن است ضایعات سفید متمایز مرتبط با برفک را داشته باشند .

آزمایش و تشخیص برفک مری

اگر پزشک مشکوک به برفک مری باشد، معاینه آندوسکوپی را انجام می دهد .

معاینه آندوسکوپی

در طول این معاینه، پزشک با استفاده از آندوسکوپ به پایین گلو نگاه می کند. آندوسکوپ یک لوله کوچک و انعطاف پذیر با یک دوربین کوچک و منبع نور در انتهای آن است. همچنین می توان این لوله را به معده یا روده پایین آورد تا عفونت را بررسی کند .

درمان برفک مری

هدف از درمان برفک، از بین بردن قارچ و جلوگیری از گسترش آن است. برفک مری نیاز به درمان سیستمیک ضد قارچی دارد و احتمالاً داروهای ضد قارچی مانند ایتراکونازول تجویز می شود. این کار از پخش شدن قارچ جلوگیری می کند و آن را از بدن دفع می کند. این دارو ممکن است به اشکال مختلف مانند قرص یا مایعی باشد که می توانید مانند دهانشویه در دهان بچرخانید و سپس قورت دهید .

اگر عفونت شما کمی جدی تر باشد، یک داروی ضد قارچ به نام فلوکونازول به صورت داخل وریدی در بیمارستان به شما داده می شود. افراد مبتلا به مرحله پیشرفته HIV به داروهای قوی تری مانند آمفوتریسین B نیاز دارند. مهمتر از آن، درمان HIV نیز برای کنترل برفک مری مهم است. اگر برفک مری توانایی غذا خوردن را به خطر انداخته باشد، پزشک می تواند گزینه های تغذیه ای را با شما در میان بگذارد. این می تواند شامل شیک های با پروتئین بالا یا گزینه های تغذیه جایگزین، مانند لوله تغذیه در موارد شدید و در صورت تحمل .

پیشگیری از برفک مری

شما می توانید خطر ابتلا به برفک مری را با موارد زیر کاهش دهید :

• هر بار که آنتی بیوتیک مصرف می کنید ماست بخورید .
  • عفونت های قارچی واژن را درمان کنید .
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید .
  • برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید .
  • مقدار غذاهای شیرین را محدود کنید .
  • مقدار غذاهای حاوی مخمر را محدود کنید .

اگرچه افراد مبتلا به HIV و ایدز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برفک مری هستند، پزشکان به ندرت داروهای ضد قارچی پیشگیرانه را تجویز می کنند. مخمر همچنین می تواند به درمان ها مقاوم شود.

عوارض سلامتی برفک مری در آینده

پس از ایجاد برفک مری، خطر عوارض در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بیشتر است. این عوارض شامل ناتوانی در بلع و برفک دهان است که به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، بسیار مهم است که به محض مشاهده علائم، به دنبال درمان برفک دهان باشید. برفک می تواند به راحتی به سایر قسمت های بدن گسترش یابد، از جمله :

• ریه ها
  • کبد
  • دریچه های قلب
  • روده ها

با دریافت درمان در اسرع وقت، می توانید خطر انتشار برفک را کاهش دهید .

چشم انداز برفک

برفک مری می تواند دردناک باشد و در صورت عدم درمان، می تواند به یک بیماری جدی یا حتی کشنده تبدیل شود. در اولین علائم برفک دهان یا برفک مری با پزشک خود صحبت کنید. احتمال گسترش برفک مری بسیار زیاد است. هر چه نواحی بیشتری از بدن تحت تأثیر قرار گیرد، عفونت شدیدتر است. داروهایی برای درمان برفک مری در دسترس هستند، از جمله داروهای ضد قارچ. لازم به ذکر است که درمان سریع و دقیق می تواند درد و ناراحتی شما را کاهش دهد .