آندوسکوپیآندوسکوپی در مطباخذ نوبت آندوسکوپیدستگاه گوارش

مراقبت های قبل و بعد از آندوسکوپی کدامند؟

قبل از آندوسکوپی .... بعد از آندوسکوپی ...

پادکست مراقبت های قبل و بعد از آندوسکوپی کدامند ؛ بشنوید :

برای همه ما ممکن است شرایطی به وجود بیاید که بنا به تشخیص پزشک مجبور به انجام عمل آندوسکوپی باشیم. آندوسکوپی اغلب توسط پزشک برای معاینه اعضای داخلی بدن به کار می رود. اما اگر میخواهید بدانید که قبل و بعد از انجام عمل آندوسکوپی لازم است چه کارهایی را انجام دهید پس در ادامه این نوشته ما را همراهی کنید.

قبل از آندوسکوپی انجام چه کارهایی لازم است؟

۱- قبل از آندوسکوپی بیمار می بایست اطلاعات لازم را درباره وضعیت خود داشته باشد. شخص می تواند این اطلاعات را از طریق مطالعه و یا جستجو در اینترنت به دست آورد.

۲- بیمار بایستی قبل از آندوسکوپی با نحوه انجام آن آشنا باشد. آگاهی و همکاری بیمار با پزشک برای انجام عمل آندوسکوپی یکی از اصول کلی تلقی می شود.

۳- معده فرد باید قبل از انجام عمل آندوسکوپی برای ۶ الی ۸ ساعت خالی باشد. چرا که در غیر اینصورت انجام عمل ممکن نبوده و احتمال تهوع و استفراغ نیز وجود دارد. خوردن آب تا دو ساعت قبل از انجام آندوسکوپی بلامانع است.

۴- درصورت حساسیت بیمار به هر نوع دارویی، پزشک بایستی از این امر مطلع گردد تا در حین بهوشی و انجام آندوسکوپی، مشکل خاصی برای بیمار به وجود نیاید.

۵- درصورتی که شخص مبتلا به بیماری خاصی مانند بیماری قلبی ، دیابت، فشار خون بالا و غیره و هم چنین شرایط خاصی مانند بارداری می باشد ، پزشک حتما باید در جریان این امر قرار گیرد تا درصورت نیاز تمهیدات لازم برای بیمار به عمل آید.

۶- بعد از انجام عمل برای رانندگی بیمار محدودیت وجود دارد و بیمار باید از رانندگی پرهیز نماید.

۷- آندوسکوپی ممکن است ۱۵ دقیقه طول بکشد و اعلام موارد استثنا ، برای بیمار استرس و بازدارندگی ایجاد می کند که ضرورتی به بیان کردن ندارد. پس لازم است شخصی به همراه بیمار حضور داشته باشد.

۸ – در صورتی که به بیماری‌هایی مثل هپاتیت یا ایدز مبتلا هستید، حتما نکات قبل از انجام آندوسکوپی را به پزشک خود اطلاع دهید؛ چرا که پزشکان به منظور پیشگیری از انتقال این بیماری ها از یک فرد به فرد دیگر، برای مبتلایان به این بیماری ها از اندوسکوپ‌های مخصوص این بیماران استفاده می‌کنند.

۹-قبل از انجام هر گونه آندوسکوپی، تمام داروهای مصرفی را به پزشک بگویید، به ویژه درباره داروهای ضدانعقاد، ممکن است پزشک ترجیح بدهد یک یا چند روز قبل از انجام آندوسکوپی، بعضی داروهای شما قطع شوند.

۱۰-اگر به اختلالات خونریزی دهنده مبتلا هستید، حتما این موضوع را به اطلاع پزشک آندوسکوپی برسانید تا اقدامات لازم را برای مقابله با خطرات احتمالی مهیا کند.

۱۱- نگران درد و ناراحتی نباشید. پزشکان برای تخفیف درد و ناراحتی بیماران، معمولا از داروهای مسکن، مخدر یا خواب‌آور به میزان لازم استفاده می‌کنند تا انجام این اقدامات برای بیمار قابل تحمل باشد.

۱۲- بعد از انجام آندوسکوپی اگر دچار هر مشکلی نظیر خونریزی، درد بیش از حد، تهوع و استفراغ یا تب شدید، هر چه سریع‌تر مساله را با پزشک خود در میان بگذارید.

بعد از آندوسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

۱- بعد از آندوسکوپی ممکن است تا به هوش آمدن شخص مدت زمانی طول بکشد.

۲- فرد بعد از انجام عمل هیچ گونه مشکلی برای خوردن غذا ندارد و پرهیز غذایی خاصی نیز نیاز نمی باشد مگر کسانی که از قبل بیماری های خاصی نظیر دیابت داشته اند.

۳- بعد از رفتن آثار بیهوشی شخص می تواند کارهای روزمره خود را به تنهایی انجام دهد و مشکلی برای وی به وجود نمی آید.

۴- ممکن است برخی افراد پس از انجام آندوسکوپی احساس گلودرد خفیف داشته باشند درصورتی که اگر آندوسکوپی بدون اعمال فشار و زور انجام شود به هیچ وجه یک چنین دردی به وجود نخواهد آمد.

مراحل آندوسکوپی در مطب دکتر مهدی افضل آقایی

به شما پیشنهاد می کنیم درصورت تمایل به اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه آندوسکوپی، شرایط و اطلاعات مرتبط، بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

آندوسکوپی

انجام عمل آندوسکوپي و کولونوسکوپی در مطب با بیهوشی و بدون درد، با کمترین هزینه و بهترین کیفیت جهت رفاه حال بیماران عزیز

متخصص گوارش در مشهد