دستگاه گوارشرودهسندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

مرور کلی بر روی بیماری سندروم روده تحریک پذیر یا IBS

پادکست مقاله سندروم روده تحریک پذیر چیست ؛ بشنوید :

سندروم روده تحریک پذیر یا IBS یک بیماری است که درد ها و مشکلاتی را در روده ایجاد می کند. برخی از افراد مبتلا به این بیماری دارای مدفوع مکرر و اسهال هستند. و برخی دیگر نیز به اندازه کافی دفع ندارند و مبتلا به یبوست هستند. و برخی از بیماران نیز بین اسهال و یبوست در حرکتند.

علائم IBS چیست؟

علائم این بیماری عبارتند از:

• درد معده و گرفتگی های ناشی از مدفوع کردن
  • اسهال و یا یبوست. (البته برخی افراد بین یبوست و اسهال در حرکت هستند)
  • نفخ
  • گاز معده و روده

بررسی دقیق مراحل کولونوسکوپی

آیا آزمایشی برای IBS وجود دارد؟

خیر. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص IBS وجود ندارد. اما ممکن است پزشک با پرسیدن سوالاتی در شما سندروم روده تحریک پذیر را تشخیص دهد. و با آزمایشات دیگر مطمئن شود که که بیماری دیگری به جز سندروم روده تحریک پذیر ندارید.

بسیاری از شرایط پزشکی می تواند علائمی مشابه سندروم روده تحریک پذیر را ایجاد کند. بنابراین بسیار پر اهمیت است که پزشک احتمال وجود این بیماری را بررسی نماید.

سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

چه کار می توان انجام داد تا احساس بهتری را تجربه کرد؟

برای بیماری آی بی اس شما می توانید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

۱- یک دفترچه برای پیگیری هرآنچه را که در طول روز می خورید تهیه نمایید و در آن هرآنچه را که در طول روز انجام دادید و یا خورده اید لیست کنید. به این ترتیب شما قادر خواهید بود که بفهمید کدام فعالیت ها علائم شما را تشدید می کند و یا بهتر می کند.

۲- از خوردن غذاهایی که ممکن است آی بی اس را بدتر کند اجتناب کنید. غذاهایی که در شما تولید گاز می کند و سپس شیر، بستنی و دیگر غذاهایی را که دارای شیر هستند برای دو هفته قطع کنید و نخورید. همچنین می توانید از پزشک خود درباره غذاهایی که سندروم روده تحریک پذیر را بدتر می کند، بپرسید.

۳- در صورت داشتن یبوست، فیبر بیشتری مصرف کنید. شما می توانید این کار را با خوردن میوه ها و سبزی جات انجام دهید. و یا حتی می توانید از قرص ها و یا پودر فیبر استفاده نمایید. (اگر احساس کردید که خوردن فیبر علائم را بدتر می کند می توانید فیبر را کاهش دهید)

۴- ورزش کنید. فعالیت و ورزش کردن بر اساس گزارشات به میزان ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در روز، و سه تا پنج بار در هفته می تواند علائم IBS را به میزان زیادی بهبود ببخشد.

چگونه IBS درمان می شود؟

داروها می توانند علائم IBS را کاهش دهند. اما هیچ درمان قطعی برای آن نیست. مشاوره همچنین ممکن است به بهبود IBS کمک کند. چرا که استرس و نگرانی می تواند شرایط را به شدت بدتر کند.

داروهایی که می توانند به علائم IBS کمک نمایند عبارتند از:

• داروهای کاهش اسهال
  • داروهای کاهش یبوست
  • داروهای ضد افسردگی: این داروها با بلوکه کردن درد کار می کنند. هنگامی که از آن ها برای درمان سندروم روده تحریک پذیر استفاده می شود دوزی بسیار پایین تر از دوز دارو در بیماران مبتلا به افسردگی برای آن ها تجویز می شود.
  • داروهای ضد اسپاسم
  • آنتی بیوتیک ها: برخی از این دارها به نفخ و اسهال کمک می کنند.

زندگی برای افراد مبتلا به آی بی اس چگونه خواهد بود؟

بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند این شرایط را تا آخر عمر خود خواهند داشت. اگرچه که می بایست خودشان راه هایی پیدا کنند که علائمشان را بهبود ببخشد

رمز موفقیت در این است که با مشورت پزشک خود روشی را پیدا کنید تا بر روی شما موثرتر از تمامی روش های دیگر واقع شود.

اگر شما نیز از این بیماری رنج می‌برید بهتر است هر چه سریع‌تر برای معاینه اولیه و شروع فرآیند درمان به یک متخصص حاذق مراجعه نمایید.

دکتر مهدی افضل آقایی، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در شهر مشهد و دارای بورد فوق تخصصی حامی سلامتی شما است.

متخصص گوارش در مشهد