اسهال حاد و مزمن

تشخیص و درمان بیماری اسهال مزمن – قسمت دوم

ارزیابی اسهال مزمن

در بخش پیشین به بررسی علائم بیماری اسهال مزمن و عوامل موثر در بروز آن پرداختیم. ( اگر این بخش را مطالعه نکرده اید بر روی این قسمت کلیک نمایید)

در بخش دوم قصد داریم به نحوه تشخیص و درمان بیماری اسهال مزمن بپردازیم پس در ادامه نوشته ما را همراهی نمایید.

ارزیابی اسهال مزمن

چنانچه شُلی مزاج یا آبکی بودن مدفوع بیش از سه تا چهار هفته بطول انجامد، مراجعه به پزشک ضرورت است. در صورت مشاهدۀ علائم پیچیده در وضعیت اسهال (اسهال خونی) و یا توأم شدن آن با تب، عطش، کاهش وزن و یا شکم دردی که باعث بی اشتهایی و اختلال در فعالیت های روزمره شود، افراد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

پزشک را باید از تاریخ وقوع اسهال، هرگونه تغییر احتمالی در مشکلات جسمانی و داروی مصرفی و نیز بروز بی اختیاری مدفوع (مشاهدۀ لکه های مدفوع در پوشاک زیر) مطلع ساخت. همچنین سوابق سفر احتمالی به خارج از کشور و مصرف داروهای ضد اسهال نیز باید در اختیار پزشک قرار داده شود.

آزمایشات

بکمک آزمایش خون، مدفوع و ادرار می توان به عامل بروز اسهال پی برد. آزمایشات تنفسی خاصی نیز برای تشخیص عدم تحمل لاکتوز و یا رشد بی رویۀ باکتری های روده کوچک ابداع شده است. چنانچه بکمک این آزمایشات نتوان عامل اسهال زا را تشخیص داد، تجویز معاینات پیشرفته از قبیل رادیوگرافی، کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی ضروری است. معاینات پیشرفته می تواند توسط پزشک عمومی یا تخصصی ( متخصص بیماری های معده و روده) تجویز شود. در بسیاری از موارد ابتلا به اسهال مزمن، مسبب بروز بیماری یک علت واحد و مشخص و علاج پذیر نیست. این گروه از بیماران ممکن است دچار سندرم روده تحریک پذیر باشند.

بروز اسهال مزمن و عوامل آن - قسمت اول

گاهاً، پرستار یا پزشک، پیش از تجویز آزمایشات پیشرفته، در صدد اعمال یک سری درمان های آزمایشی بر می آید.

اگر تمایل دارید در رابطه با نحوه انجام کولونوسکوپی در مطب پزشک بیشتر بدانید، بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

کولونوسکوپی

درمان اسهال مزمن

هدف درمان عبارتست از مرتفع شدن عوامل اسهال زا (در صورت مشخص بودن علل)، سفت شدن مزاج، و معالجۀ سایر مشکلات مربوط به اسهال.

درمان عامل

عامل ایجاد اسهال مزمن باید حتی الامکان شناسایی و درمان شود. بعنوان مثال، عفونت ها را م توان بکمک آنتی بیوتیک ها رفع کرد. بیماری کرون و کولیت زخمی نیاز به درمان طویل مدت دارد.

در بسیاری موارد، درمان مؤثر به حذف خوراکی ها و داروها خلاصه می شود.

– در موارد عدم تحمل لاکتوزی، این نوع درمان شامل حذف خوراکی ها و آشامیدنی های حاوی لاکتوز است.

– سایر اجزای اسهال زا شامل محصولات بدون قند تهیه شده از سوربیتول[۱] و خوراکی های حاوی  چربی های جایگزین (اولسترا[۲]) م باشد.

– بعضی داروها نیز موجب بروز اسهال می شود (انواع مسهل[۳] و آنتی اسید[۴]).

درمان اسهال

در بعضی افراد، هدف درمان عبارتست از کاهش دفعات اسهال. این رویکرد منحصر به مواقعی است که نتایج آزمایشات نرمال یا مبهم باشد و یا اسهال ناشی از مشکلات مزمن پزشکی.

درمان اسهال شامل مواردی چون:

– مصرف بیسموت[۵] ( در قالب محصول دارویی کائوپکتات[۶] یا پپتوبیسمول[۷])

– مصرف مواد سفت کنندۀ مدفوع نظیر خوراکی های پر فیبر[۸] یا مکمل های فیبری.

– مصرف داروهای ضد اسهال شامل لوپرامید[۹] (با نام تجاری ایمودیوم[۱۰] که نیازی به نسخۀ پزشک ندارد) و یا داروهای تجویزی نظیر دیفنوکسیلات آتروپین[۱۱](با نام تجاری لوموتیل[۱۲]). در مصرف لوپرامید هرگز از دوز مشخص شده تجاوز  نکنید مگر به توصیۀ پزشک. در بعضی افراد، اسراف در مصرف این دارو با عوارض قلبی توأم خواهد بود.

بروز اسهال مزمن و عوامل آن - قسمت اول

– مصرف اوکترئوتید[۱۳] که یک داروی تجویزی برای اسهال شدید است.

درمان آزمایشی

قبل از انجام آزمایشات، تجویز درمان آزمایشی توسط پزشک یا پرستار محتمل است. این رویکردی است مؤثر برای فیلتر کردن فهرست عوامل دخیل در وضعیت بیمار مبتلا به  اسهال.

درمان می تواند به اشکال زیر باشد:

– تجویز یک دوره آنتی بیوتیک برای عفونت خاص.

– متوقف کدن مصرف یک دارو.

– تغییر رژیم غذایی بمنظور آگاهی یافتن از حساسیت غذایی یا جذب نابهنجار غذا.

درمان عوارض

اسهال شدید یا مزمن می تواند عوارض جدی (مانند سوء تغذیه و  خشک شدن آب بدن) در پی داشته باشد. در طول دورۀ ارزیابی، مصرف زیاد مایعات ضروری است. ادرار به رنگ زرد روشن (کمرنگ) نشانۀ مصرف مایعات در حد مطلوب است.

برای جبران آب و مواد الکترولیت (نمک ها) از دست رفته بعلت اسهال در افرادی که بخاطر نیاشامیدن مقادیر کافی مایعات دچار خشکی آب بدن شده اند، از سرم استفاده می شود. سرم یک ابزار درمانی نیست و فقط از بروز عوارض بعدی پیشگیری می کند.

انجام عمل آندوسکوپي و کولونوسکوپی در مطب با بیهوشی و بدون درد، با کمترین هزینه و بهترین کیفیت جهت رفاه حال بیماران عزیز

[۱] sorbitol

[۲] olestra