اسهال حاد و مزمن

بروز اسهال مزمن و عوامل آن – قسمت اول

مروری بر علائم بیماری اسهال مزمن و عوامل موثر در بروز آن

اسهال مزمن عبارتست از داشتن مدفوع شُل بمدت حداقل چهار هفته. این بمعنای سه نوبت مدفوع کردن در روز است. عوامل بسیاری موجب بروز اسهال مزمن می شود. هدف درمان عبارتست از رفع  عامل اسهال (در صورت امکان)، سفت کردن مدفوع و رسیدگی به مشکلات ناشی از اسهال.

اسهال مزمن می تواند تأثیرات هنگفت بر کیفیت زندگی و سلامت عمومی افراد داشته باشد. اسهال، در ساده ترین حالت، آزار دهنده و، در شکل حاد، ممکن است به معلولت یا مرگ و میر بیانجامد.  خوشبخانه برای این معضل درمان مؤثر وجود دارد.

این مقاله به تشریح عوامل بروز اسهال مزمن در کشورهای توسعه همچون ایالات متحده آمریکا اختصاص دارد. از طریق اشتراک می توانید به جزییات بیشتر در ارتباط با اسهال مزمن در این کشورها دسترسی داشته باشید.

عوامل بروز اسهال مزمن

طیف گسترده ای از عوامل می تواند در بروز اسهال مزمن دخالت داشته باشد که اعم آن عبارتست از سندرم روده تحریک پذیر (آی.بی.اس)، بیماری های التهابی روده (بیماری کرون یا کولیت زخمیسندرم های سوء جذب (که با هضم و جذب نابهنجار مواد غذایی توأم می باشد) و عفونت های حاد. البته، در این بین، یک سری عوامل غیر رایج نیز وجود دارد.

سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر (آی.بی.اس) یکی از شایع ترین علل ابتلا به اسهال مزمن است. این عامل می تواند ناشی از عفونت اشد و باعث  بروز درد شدید در ناحیۀ شکم و تغییر کارکرد مزاج (اسهال، یبوست و یا هر دو) شود.

بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده انواع مختلف دارد و رایج ترین انواع آن عبارتست از بیماری کرون و کولیت زخمی. این وضعیت ناشی از تهاجم سیستم دفاعی بدن به بخشهایی از مجرای هاضمه است.

تشخیص و درمان بیماری اسهال مزمن - قسمت دوم

عفونت ها

عفونت های روده ای موجب بروز اسهال مزمن می شود. این عفونت ها در بین افرادی که برای کار به کشورهای در حال توسعه و حاره ای سفر می کنند شیوع بیشتری دارد. عفونت روده همچنین می تواند ناشی از مصرف خوراکی های آلوده و آشامیدن آب آلوده یا شیر (غییر پاستوریزه (خام) باشد.

اختلالات غدد مترشحه داخلی

پرکاری تیروئید ممکن است سبب بروز اسهال مزمن و کاهش وزن شود. در صورت آسیب دیدگی رشته های عصبی مجاری گوارشی، بیماری قند نیز می تواند به بروز اسهال مزمن بی انجامد.

آلرژی غذایی یا حساسیت

آلرژی و حساسیت های غذایی متواند عامل بروز اسهال مزمن باشد. افراد مبتلا به بیماری سلیاک به گلوتن، که از محتویات آرد گندم است، حساسیت دارند و این ماده می تواند در آنها ایجاد اسهال کند و به کاهش وزن بی انجامد. بیماران حساس به مواد لاکتوزی، در پی مصرف شیر، دچار اسهال و گاز معده می شوند.

داروها

اسهال مزمن همچنین می تواند جزو تأثیرات جانبی مصرف داروهای تجویزی و غیر تجویزی، داروهای گیاهی و مکمل های غذایی باشد. مشورت با پزشک، پرستار و یا داروساز به تشخیص احتمال اسهال زا بودن داروها مصرفی در افراد کمک می کند. این اطلاعات عموماً در برچسب یا راهنمای داخل بستۀ دارو نیز قید شده است.

در بخش دوم این نوشته با عنوان تشخیص و درمان بیماری اسهال مزمن نیز همراه ما باشید تا اطلاعاتی را در رابطه با نحوه درمان این بیماری کسب نمایید.

انجام عمل آندوسکوپي و کولونوسکوپی در مطب با بیهوشی و بدون درد، با کمترین هزینه و بهترین کیفیت جهت رفاه حال بیماران عزیز

تشخیص و درمان بیماری اسهال مزمن - قسمت دوم