دستگاه گوارش

الرژی غذایی چیست؟

هر آنچه که نیاز است در رابطه با آلرژی غذایی بدانید

الرژی غذایی هنگامی است که سیستم ایمنی بدن شخص،به یک ماده غذایی واکنش نشان داده،و آن را مضر تشخیص می دهد.اگر فرد آن ماده غذایی را لمس کند یا بخورد،ممکن است بدن  یک واکنش آلرژیک نشان دهد.در برخی موارد،مانند بادام زمینی،تنفس تکه ای کوچک از آن نیز می تواند سبب بروز واکنش شود.بیشتر این واکنش ها در مدت زمان بین ۵ دقیقه تا یک ساعت  پس از لمس یا استفاده از آن ماده غذایی  ممکن است رخ دهند.

شایع ترین مواد غذایی که افراد به آن ها الرژی دارت،عبارتند از:

• شیر یا مواد غذایی حاوی شیر،مانند بستنی یا کره(محصولات لبنی)
  • تخم مرغ
  • گندم
  • سویا
  • بادام زمینی
  • آجیل های درختی مانند بادام وبادام هندی
  • ماهی
  • نرم تنانی مانند میگو و صدف

افراد ممکن است به یک یا چند ماده غذایی الرژی داشته باشند.بعضی اوقات تشخیص اینکه آیا شما به ماده غذایی آلرژی دارید یا خیر،دشوار است.افراد ممکن است پس از مصرف یک ماده غذایی به دلایل دیگری غیر از آلرژی به آن ماده بیمار شوند.مثلا ،ممکن است پس از خوردن غذاهای تند احساس سوزش معده کنند؛یا حالت تهوع و اسهال به خاطر مسمومیت غذایی که این موارد با آلرژی غذایی یکسان نیست.

علائم الرژی غذایی کدامند؟

این علائم از ضعیف به قوی طبقه بندی می شوند

علائم متوسط و ضعیف عبارتند از:

• کهیر-قسمت های متورم شده ای از پوست که قرمز رنگ اند و خارش زیادی دارند.
  • پوست متورم یا قرمز
  • خارش،آبریزش و تورم چشم
  • عطسه و آبریزش بینی

علائم شدیدتر که  به آن آنافیلاکسی نیزگفته  می شود عبارتند از:

• تورم گلو ،یا سرفه های زیاد
  • خس خس سینه یا مشکل در تنفس
  • استفراغ یا اسهال
  • احساس ضعف و سرگیجه
  • مرگ
بیماران مشکوک به کرونا در مشهد به کدام مراکز درمانی مراجعه نمایند؟

علائم ممکن است در همه افراد یکسان نباشد.هم چنین،فرد می تواند هر بار علائم مختلفی در هنگام واکنش آلرژیک داشته باشد.

آیا آزمایشی برای الرژی به مواد غذایی وجود دارد؟

بله،پزشکان می توانند با انجام ۲ آزمایش مختلف الرژی به ماده غذایی را تشخیص دهند.این که از کدام آزمایش استفاده شود،شما و پزشکتان باید در این باره تصمیم بگیرید.

آزمایش پوست

برای این آزمایش،پزشک قطره ای از ماده غذایی که ممکن است به آن حساس باشید ،روی پوستتان قرار می دهد سپس یک خراش کوچک روی سطح پوست شما ایجاد کرده و آن را بررسی می کند تا ببیند،آیا بر پوست شما برآمدگی قرمزو خارش دار ،مانند نیش پشه ایجاد شده یا خیر.

آزمایش خون

آزمایش خون برای تشخیص الرژی به مواد غذایی،به دنبال پادتن هایی(پروتئین) به نام آی جی ای  که بدن هنگام یک واکنش آلرژیک می سازد؛می گردد. پزشک یا پرستار شما نیز با شما صحبت خواهد کرد.در برخی موارد می توان تشخیص داد که به چه نوع ماده ای آلرژی دارید.ثبت مواد غذایی که می خورید و علائمی که دارید نیز،می تواند مفید باشد.

آیا لازم است به پزشک مراجعه کنم؟

بله، در صورتی که علائم شدید  واکنش آلرزیک را دارید،با آمبولانس تماس بگیرید.سعی نکنید که خود را شخصاً به بیمارستان برسانید.

واکنش آلرژیک به مواد غذایی چگونه درمان می شود؟

بهترین روش برای درمان استفاده ای از دارویی به نام اپی نفرین است.در بیمارستان ،پزشکان می توانند اپی نفرین و سایر داروها را برای شما تجویز کرده ؛و شما تحت نظر خواهید بود تا علائم شما بدتر نشوند.

سیروز کبدی چیست؟

پزشک شما ممکن است دستگاهی به نام تزریق کننده خودکار(مثلاً اپی پن)تجویز کند.این دستگاه دارای شات اپی نفرین است که می توانید به تنهایی آنرا فشار داده و استفاده کنید.اگر این دستگاه برای شما تجویز شد،باید همیشه آن را همراه داشته باشید تا در صورت بروز واکنش شدید آلرژیک از آن استفاده کنید.پس از استفاده از دستگاه،با آمبولانس تماس بگیرید،زیرا ممکن اسات علائم دوباره باز گردند و شما نیاز به درمان بیشتری در بیمارستان داشته باشید.

اگر علائم شما شدید نباشد ،ممکن است پزشک دارویی به نام آنتی هیستامین برای شما تجویز کند.این دارو را می توانید بدون نسخه دریافت کنید؛می تواند در درمان خارش و کهیر موثر باشد.

آیا می توان از واکنش های آلرژیک جلوگیری کرد؟

بله، با نخوردن غذایی که به آن حساسیت  دارید می توانید از بروز واکنش آلرژیک جلوگیری کنید.حتی یک تکه کوچک غذا نیز می تواند سبب بروز واکنش شدیدی شود.شما و پزشکتان می توانید یک برنامه الرژی که شامل موارد زیر است،تهیه کنید:

• دانستن چگونگی دوری کردن از موادی که به آنها الرژی دارید،با کمک خواندن برچسب های غذایی
  • اگر بیرون غذا می خورید،حتماً به رستوران ها درباره ی الرژی غذایی خود بگویید
  • دانستن این که چه موقع برای یک واکنش از دیگران کمک بگیرید
  • همیشه تزریق کننده خودکار اپی نفرین را به همراه داشته باشید
  • پوشیدن یک دستبند پزشکی تا دیگران از الرژی شما مطلع شوند

زندگی من چگونه خواهد بود؟

بیشتر افراد مبتلا به الرژی های غذایی،زندگی عادی خود را ادامه می دهند.اما شما ممکن است به تغییراتی در زندگی خود احتیاج داشته باشید.باید برنامه الرژی غذایی خود را دنبال کنید.

هر آنچه که باید درباره کولونوسکوپی بدانید

ممکن است در تمام طول عمر خود به مواد غذایی الرزی داشته باشید.اما مردم گاهی اوقات به آن چیره می شوند.با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

آیا راهی برای جلوگیری از بروز حساسیت غذایی وجود دارد؟

مشخص نیست،اگر شما الرژی غذایی دارید-یا فرزند شما دارد-ممکن است که فرزند جدید نیز دچار آن شود.کودک ممکن است در معرض خطر ابتلا به همان الرژی باشد.اما این بدان معنا نیست که او قطعاً به آن مبتلا خواهد شد.ممکن است به ماده ی دیگری حساسیت داشته باشد یا اینکه اصلاً دچار این بیماری نشود.

اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می دهید،ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که آیا لازم است از یک غذای خاص پرهیز کنید یا خیر.

به طور مثال ،اگر در حال حاضر کودکی با حساسیت به شیر دارید ،آیا باید از خوردن شیر جلوگیری کنید تا این حساسیت به فرزند جدید منتقل نشود؟

در بیشتر موارد،پاسخ منفی است.اما شما باید برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متناسب با شرایط خود،با پزشک مشورت کنید.وقتی کودک شما به سنی رسید که بتواند غذاهای جامد را مصرف کند؛باید تصمیم بگیرید چه زمانی غذایی که ممکن است به آن حساس باشد،به او بدهید.پزشکان فکر می کردند هر چه این کار را به تعویق بیندازند،نتیجه بهتری می گیرند؛اما امروزه بر این باورند که از سن ۴ تا ۶ ماهگی می توانید غذاها را امتحان کنید .اما هنوز راهی که بتوانید به طور مطمئن آلرژی را در کودک خود  تشخیص دهید،وجود ندارد.پزشک کودک شما می تواند به شما در تصمیم گیری برای زمان و شیوه ی مناسب ارائه غذاهای خاص کمک کند.

انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی در مطب بدون خون ریزی و درد و با پیشرفته ترین وسایل موجود

جهت اخذ نوبت می توانید همه روزه با شماره (۰۵۱)۳۸۷۰۴۰۶۶ و ۳۸۷۰۴۰۶۷ تماس حاصل فرمایید.

متخصص گوارش در مشهد