غربالگری سرطان های گوارشی در مطب دکتر مهدی افضل آقایی

غربالگری سرطان چیست؟

غربالگری سرطان روشی است که پزشکان بدن را به منظور یافتن برخی از اشکال سرطان بررسی می کنند و این روش زمانی انجام می گیرد که بیمار هیچ نشانه ای ندارد. هدف از غربالگری سرطان یافتن سرطان ها قبل از به وجود آمدن علائم سرطان است.

برای انواع مختلف سرطان ها آزمایش های مختلفی بر روی فرد انجام می گیرد. سن شروع غربالگری سرطان، بستگی به نوع سرطان دارد. چرا که سرطان های مختلف در برهه های مختلف از زندگی یک فرد اتفاق می افتد.

چرا اشخاص می بایست آزمایشات غربالگری سرطان را انجام دهند؟

اساساً هدف اصلی انجام غربالگری این است که سرطان را در مراحل اولیه یعنی زمانی که هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد، شناسایی کند که به دنبال این تشخیص به هنگام پروسه درمان کوتاه‌تر و در دسترس تر و نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود و به دنبال آن میزان بقا افزایش می‌یابد

غربالگری یا واژه ملموس و متداول آن در سطح جامعه یعنی چکاپ، تا میزانی اهمیت دارد که سازمان بهداشت جهانی آن را یکی از مهم‌ترین سلاح‌های مبارزه با سرطان معرفی کرده‌است.

نکته بسیار حائز اهمیت این است که هنگامی‌که دکتر پیشنهاد غربالگری می‌دهد، به این معنا نیست فرد مبتلا به سرطان می‌باشد بلکه تست غربالگری زمانی انجام می‌شود که فرد هیچ علامت یا نشانه‌ای از سرطان ندارد و صرفاً هدفی جز پیشگیری نخواهد داشت.

غربالگری سرطان های گوارشی که در مطب دکتر مهدی افضل آقایی فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی صورت می گیرد، شامل چهار دسته کلی است:

1- غربالگری سرطان معده

2- غربالگری سرطان پانکراس

3- غربالگری سرطان روده

4- غربالگری سرطان کبد

1- غربالگری سرطان معده

غربالگری سرطان

سرطان معده باعث مرگ افراد بسیاری در سرتاسر جهان می‌شود. شیوع این بیماری در مردان دوبرابر زنان است و چهارمین سرطان شایع در جهان محسوب می‌گردد.

علائم و نشانه‌های اولیه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتیهای گوارشی است به طوریکه افراد سعی دارند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه بهبود پیدا کنند. «کاهش وزن و بی‌اشتهایی» علامت مهمی در تشخیص سرطان معده است.

در مراحل اولیه ناراحتیهای گوارشی چون تهوع، بی اشتهایی، کاهش وزن، درد ملایم و متناوب و در مراحل پیشرفته وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ و در مراحل پیشرفته تر استفراغ خونی بروز می‌کند.

2- غربالگری سرطان لوزالمعده و یا پانکراس

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند.

سرطان پانکراس به ندرت در سنین پایین‌تر از ۴۰ سالگی رخ می‌دهد. عوامل خطر سرطان پانکراس شامل استعمال دخانیات، مرض چاقی، دیابت و شرایط ژنتیکی خاص و نادر می شود.

علائم و نشانه های رایج‌ترین نوع سرطان پانکراس شامل: زردی پوست، درد شکم یا درد کمر، کاهش وزن بدون دلیل، کم رنگی مدفوع، ادرار تیره و بی اشتهایی است.

معمولاً در مراحل اولیهٔ بیمارِی، نشانه ای وجود ندارد و نشانه هایی که شاخص بیماری هستند، و به اندازه‌ای خاص هستند که بتوانند ما را به سرطان پانکراس مشکوک کنند، معمولاً زمانی بروز پیدا می‌کنند که بیماری به مرحلهٔ پیشرفتهٔ خود رسیده‌است.

تا زمانی که سرطان پانکراس تشخیص داده شود، معمولاً بیماری به نقاط دیگر بدن نیز گسترش یافته‌است و به همین دلیل است که غربالگری برای این سرطان اهمیت ویژه ای دارد.

سرطان پانکراس

3- غربالگری سرطان روده یا کولون

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

4- غربالگری سرطان کبد

آدرس و شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر

شماره تماس :

کد 051

38704066 و 38704067

آدرس: مشهد – بلوار کوثر- بین کوثر 2 و 4 – ساختمان پزشکان فارابی – طبقه دوم – مطب دکتر مهدی افضل آقایی