دستگاه گوارشکبد

درمان هپاتیت C – قسمت دوم

تشخیص، آزمایشات مربوطه و درمان هپاتیت سی

در قسمت اول این نوشته با عنوان ویروس هپاتیت C ، به شرایط انتقال، شیوع و نشانه های هپاتیت سی پرداختیم. در این بخش، تشخیص، آزمایش و درمان را بررسی می کنیم. در آخرین قسمت نیز به عوارض داروها و درمان می پردازیم.

تشخیص هپاتیت C

هپاتیت C با توجه به دو نوع آزمایش تشخیص داده می شود. یک نوع آن شامل آزمایش خون برای آنتی بادی ها که همان پروتئین های ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به ویروس هستند و دیگری آزمایشی برای چک کردن میزان RNA است. RNA ماده ای است که توسط خود ویروس ساخته می شود.

اکثر افرادی که نتیجه آزمایش آنتی بادی آن ها منفی است، هپاتیت سی ندارند و نیاز به آزمایش های بیشتری هم برای آن ها نیست.

با این حال، پزشک ممکن است یک آزمایش RNA نیز در زمانی که به عفونت حاد مشکوک است و یا هنگامی که آزمایش فرد، سیستم ایمنی آسیب دیده را نشان دهد (مانند مبتلایان به HIV) تجویز نماید.

افرادی که دارای ویروس هپاتیت C مزمن هستند، هر دو آزمایش آنتی بادی و RNA آن ها مثبت خواهد بود. اما افرادی که دارای آزمایش آنتی بادی مثبت و آزمایش RNA منفی هستند، و یا حتی اگر آزمایش آنتی بادی مثبت کاذب باشد، در معرض عفونت بوده اند اما توانسته اند با آن مبارزه کنند.

چه کسانی باید آزمایش شوند؟

معمولا پزشک برای افرادی که عوامل خطر بالایی برای عفونت دارند مانند سابقه تزریق مواد مخدر آزمایش هپاتیت سی را تجویز می کنند. همچنین هنگامی که یک فرد نشانه های بیماری کبد را از خود نشان می دهد که معمولا خود را در قالب آزمایش خون غیرطبیعی نشان می دهد.

ویروس هپاتیت C - قسمت اول

کارشناسان توصیه می کنند که کسانی که بین سال های 1945 تا 1965 متولد شده اند نیز حتما آزمایشات لازم را انجام دهند چرا که خطر ابتلا به این بیماری در این گروه بسیار بالاست.

درمان هپاتیت Cتعیین ژنوتیپ ویروس

هنگامی که در یک فرد هپاتیت C تشخیص داده می شود، مهم است که نوع ویروس آن نیز شناسایی شود.

اشکال مختلفی از ویروس هپاتیت C وجود دارد که هر کدام از آن ها با دیگری متفاوت است. برای مثال در ایالات متحده آمریکا ژنوتیپ 1 شایع تر است اما ژنوتیپ 2 و 3 کمتر است. ژنوتیپ نوع 4 نیز شیوع کمتری نسبت به بقیه دارد.

ارزیابی درجه آسیب کبدی

یکی دیگر از جنبه های مهم تشخیص هپاتیت C تشخیص وضعیت کبد در زمان بیماری است. پزشک می تواند میزان آسیب کبدی را با استفاده از آزمایش خون بررسی کند. همچنین آزمایش های تصویر برداری که اصطلاحا الاستوگرافی گذرا مبتنی بر اولتراسوند نامیده می شود و همه جا نیز در دسترس نیست، می تواند برای تشخیص به کار رود. بیوپسی نیز روشی است که به ندرت به کار می رود.

بررسی دیگر عفونت ها

افراد مبتلا به هپاتیت C در معرض خطر ابتلا به عفونت HIV و هپاتیت B قرار دارند چرا که این عفونت ها نیز مشابه هپاتیت C منتقل می شوند. همچنین این عفونت ها بیشترین میزان آسیب را به کبد می رسانند. در نتیجه پس از تشخیص هپاتیت C، پزشک اغلب آزمایش های پیگیری نظیر HIV و هپاتیت A و B را نیز انجام می دهد. افرادی که در آزمایشات آن ها عدم ایمنی ایشان در مقابله با هپاتیت A و B نشان داده می شود، می بایست واکسینه شوند.

سیروز کبدی چیست؟

درمان هپاتیت C

تعداد زیادی از داروها برای درمان هپاتیت C وجود دارد. در اکثریت قریب به اتفاق این داروها شانس خوبی برای درمان عفونت دارند.

افراد مبتلا به هپاتیت C بایستی تصمیم بگیرند که چگونه و در چه زمانی عفونت خود را درمان کنند. به طور کلی، درمان، ایمن و موثر است و هر فرد مبتلا به هپاتیت C بایستی تحت درمان قرار بگیرد.

عواملی که در تصمیم گیری های درمانی موثرند عبارتند از: وضعیت کبد فرد، سلامت کلی فرد و نوع هپاتیت سی که شخص به آن مبتلا شده است.

سایر عواملی که در درمان اهمیت دارند نیز شامل این موارد است که آیا فرد بیماری دیگری مانند بیماری کلیوی دارد و یا آیا فرد قبلا پیوند کبد داشته است؟ داروهای ضد ویروسی در دوران بارداری نباید آغاز شوند زیرا هنوز ایمنی آن ها در این بازه تایید نشده است.

رژیم های درمانی

افرادی که تحت درمان قرار می گیرند، از یک یا چند دارو برای چندین ماه استفاده می کنند. ترکیب خاصی از عوامل و مدت زمان درمان بر اساس ژنوتیپ و ویژگی های فردی توسط پزشک تعیین می شود. اکثر رژیم های درمانی سه ماهه است اما در برخی موارد می تواند کوتاه تر و به مدت دو ماه باشد.

بیشتر داروهایی که برای هپاتیت C تجویز می شوند با سایر داروها تداخلی ایجاد نمی کنند اما قبل از اینکه هر دارویی را برای هپاتیت سی مصرف نمایید اطمینان حاصل کنید که به پزشک خود درباره تمام داروهایی که مصرف می کنید از جمله داروهای گیاهی و غیر تجویزی بگویید.

⏹ توصیه می شود بخش سوم این نوشته را نیز که در مورد عوارض درمان هپاتیت سی است از دست ندهید. برای مطالعه بخش بعدی این نوشته کلیک کنید.

انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی در مطب بدون خون ریزی و درد و با پیشرفته ترین وسایل موجود

جهت اخذ نوبت می توانید همه روزه با شماره (051)38704066 تماس حاصل فرمایید.

نمایش بیشتر