شقاق مقعدمقعدهموروئید

همه چیز را درباره روش های درمان هموروئید یا بواسیر بدانید – قسمت دوم

روش های درمان هموروئید

در قسمت قبلی به بررسی علائم اولیه هموروئید پرداختیم. در این نوشته قصد داریم روش های درمان هموروئید موجود را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه نوشته با ما همراه باشید.

درمان های اولیه هموروئید

درمان هایی وجود دارد که شما با انجام آن در خانه قادر خواهید بود تا علائم هموروئید را کاهش دهید. یکی از مهم ترین مراحل در درمان هموروئید جلوگیری از یبوست و یا مدفوع سخت و کم است. مدفوع سخت می تواند منجر به خون ریزی مقعدی و یا پارگی مقعد شود که به شقاق یا فیشر مقعدی معروف است.

بعلاوه ایجاد فشار در هنگام دفع می تواند وضعیت هموروئید را بدتر کند و خطر پیشرفت این بیماری را افزایش دهد.

مکمل های فیبری

افزایش فیبر در رژیم غذایی یکی از بهترین راه ها برای نرم شدن مدفوع است. فیبر در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. مقدار توصیه شده فیبر غذایی 20 تا 35 گرم در روز است. مکمل های فیبر بسیاری مانند پسیلیوم، متیل سلولز و پلیکربوفیل در دسترس هستند.

برای جلوگیری از عوارض جانبی بهتر است ابتدا با مقادیر کم شروع کنید و سپس به آرامی مقدار مصرفی را افزایش بدهید.

علائم هموروئید

حجم دهنده های مدفوع

اگر افزایش فیبر یبوست شما را درمان نکرد و یا اگر دچار عوارض جانبی مصرف فیبر شدید بهتر است یک حجم دهنده مدفوع را امتحان کنید.

بیشتر مردم از مصرف حجم دهنده های مدفوع نگران هستند چرا که با خود تصور می کنند پس از قطع این داروها قادر به دفع طبیعی نخواهند بود. لازم است این حقیقت را بدانید که این داروها اعتیاد آور نیستند و استفاده از انواع ملین ها باعث افزایش خطر ابتلا به یبوست در آینده نخواهد شد. و استفاده از آن ها می تواند از مشکلات طولانی مدت یبوست جلوگیری نماید.

از هموروئید یا بواسیر چه می دانید؟

استحمام نشیمن با آب گرم

در طول استفاده از این دستگاه بایستی منطقه مقعد را در آب گرم قرار دهید و این کار را به مدت 10 تا 15 دقیقه در روز و برای چندین بار انجام دهید. استحمام نشیمن قابل تهیه از بیشتر داروخانه هاست. همچنین امکان استفاده از یک وان با 2 تا 3 اینچ آب گرم وجود دارد.

صابون، حباب یا سایر مواد افزودنی را به آب اضافه نکنید. حمام نشیمن با بهبود جریان خون و آرام کردن عضلات اطراف مقعد کار می کند.

درمان های موضعی

کرم ها و شیاف های مختلفی برای درمان هموروئید و بواسیر در دسترس هستند و بسیاری از آن ها حتی بدون نسخه نیز قابل تهیه اند.

کرم های تسکین دهنده درد و شیاف هیدروکورتیزون ممکن است حتی به طور موقت درد، التهاب و خارش را کاهش دهند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که نباید بیش از یک هفته از کرم ها و شیاف های هموروئید استفاده نمایید مگر این که طبق دستور و تجویز پزشک معالج باشد.

حداقل درمان های ممکن برای افراد در معرض خطر

اگر شما پس از انجام هرگونه اقدامات، همچنان از هموروئید مزمن رنج می برید، ممکن است نیاز به روش های درمان هموروئید جدی تری داشته باشید. اکثر روش های درمان هموروئید موجود به عنوان جراحی در نظر گرفته می شوند. روش های زیر برای درمان هموروئید داخلی در نظر گرفته می شود:

روش های درمان هموروئید

بستن باند پلاستیکی

بستن باند لاستیکی یکی از رایج ترین روش های درمان هموروئید است که برای 70 الی 80 درصد بیماران موفقیت آمیز عمل می کند.

اطلاعاتی که هر شخص باید در رابطه با مدفوع خونین بداند

باند پلاستیکی یا حقله ها در اطراف هموروئید داخلی قرار داده می شود و جریان خون محدود می شود. این عمل موجب می شود که خون ریزی پس از چند روز از بین برود. بسیاری از بیماران بعد از این روش سفتی مدفوع دارند که معمولا با حمام نشیمن گرم قابل بهبود است.

توصیه می شود که بیماران برای جلوگیری از یبوست از مکمل فیبر استفاده نمایند.

هنگامی که باند لاستیکی بیفتد، ممکن است خون ریزی در طول دو الی چهار روز بعد از عمل اتفاق بیفتد. در بعضی موارد، امکان وجود زخم بعد از پنج تا هفت روز پس از عمل وجود دارد. دیگر عوارض مربوط به باند لاستیکی می تواند درد شدید، ترومبوز از دیگر هموروئید ها و عفونت موضعی و یا چرک (آبسه) باشد.

این روش به ندرت باعث به وجود آمدن عوارض جدی در شخص می شود.

لیزر، مادون قرمز، یا انعقاد دو قطبی

این روش ها شامل استفاده از لیزر یا نور مادون قرمز و یا گرما برای از بین بردن هموروئید داخلی است.

اسکلروتراپی

در طی اسکلروتراپی، یک محلول شیمیایی به بافت هموروئیدی تزریق شده که باعث تجزیه بافت می شود. اسکلروتراپی ممکن است نسبت باند پلاستیکی تاثیر کمتری داشته باشد.

جراحی هموروئید

اگر با وجود درمان های پزشکی هنوز هم از علائم هموروئید و بواسیر رنج می برید (خون ریزی، درد یا پرولاپس) ممکن است نیاز به جراحی پیدا کنید.

گرینه هایی برای درمان هموروئید وجود دارد که شامل هموروئیدکتومی است (از بین بردن بافت های بیشمار هموروئیدی) این روش برای هموروئید داخلی و خارجی و سایر روش ها فقط برای هموروئید داخلی کار می کنند (مانند هموروئیدوپکسی و انعقاد شریانی هموروئیدی).

همه چیز را درباره علائم هموروئید یا بواسیر بدانید - قسمت اول

اگر برای هموروئید نیاز به درمان داشته باشید، پزشک می تواند به شما کمک کند تا بهترین روش های درمان هموروئید مناسب خودتان را پیدا کنید.

در پایان گفتنی است اگر دچار به این بیماری هستید، درمان‌های خانگی اگرچه در مراحل اولیه ممکن است موثر واقع شود اما مطمئنا در مواجهه با بیماری های مزمن و دردهای شدید راهکار خوبی به نظر نمی‌رسد. لذا توصیه ما به شما مراجعه به یک متخصص و یا فوق تخصص کارآزموده در این امر است.

انجام عمل های هموروئیدی در بیمارستان رضوی

جهت اخذ نوبت می توانید همه روزه با شماره (051)38704066 تماس حاصل فرمایید.