معده

هنگامی که معده درد دارید چه اتفاقی می افتد؟

درد در معده و لزوم مراجعه و یا عدم مراجعه به پزشک

هنگامی که معده درد دارید معمولا درد و ناراحتی در شکم تنها علامتی است که دارید. اما گاهی علائم دیگری نیز همراه با این درد وجود دارد مانند:

• احساس درد و سوزش در قفسه سینه
  • آروغ زدن
  • متورم شدن (احساسی شبیه به اینکه شکم تان پر از هوا شده است)
  • احساس سیری سریع بلافاصله بعد از غذا خوردن

آیا می بایست در زمان معده درد به پزشک مراجعه کرد؟

بیشتر افراد نیازی به مراجعه به پزشک ندارند اما اگر هر کدام از علائم زیر مشاهده شد، شخص بایستی فورا به پزشک مراجعه کند

• مدفوع همراه با خون ، اسهال و یا استفراغ
  • دردی که بیشتر از یک ساعت طول می کشد و یا درد هایی که تا ۲۴ ساعت تداوم دارند
  • اگر نمی توانید برای ساعت ها بخورید و یا بنوشید
  • اگر تب بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت و ۳۹ درجه سانتی گراد دارید
  • بدون اینکه تغییرات خاصی را در رژیم غذایی خود مشاهده کنید، وزن زیادی را از دست بدهید

علت درد معده چیست؟

در برخی موارد، دردهای معده ناشی از یک مشکل خاص مانند زخم معده و یا بیماری هایی مانند دیورتیکولیت است که در آن کیسه های کوچک در روده بزرگ آلوده می شود. اما در برخی موارد پزشک نمی تواندعلت درد را تشخیص دهد به همین دلیل ممکن است داروهایی را پیشنهاد کند که میزان اسید معده را کاهش می دهد. این داروها اغلب درد معده و علائمی را که همراه با آن است تسکین می دهد و حتی برخی از این داروها نیز بدون نسخه پزشک قابل تهیه است.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

معده درد

آیا می توان برای جلوگیری از زخم معده کاری انجام داد؟

پاسخ مثبت است. غذاهایی که هر فرد می خورد و یا نحوه خوردن وی می تواند تاثیر زیادی بر روی معده درد داشته باشد. برای اینکه از مبتلا شدن به معده درد اجتناب کنید بهتر است دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

• اجتناب از خوردن غذاهای چرب مانند گوشت قرمز، کره، غذاهای سرخ شده و پنیر
  • خوردن چند وعده غذایی کوچک به جای دو یا سه وعده غذایی بزرگ در روز
  • اجتناب از خوردن غذاهایی که علائم بیماری را در شما تشدید می کنند
  • اجتناب از مصرف داروهای بدون نسخه که ممکن است علائم شما را بدتر کند مانند آسپرین یا ایبوپروفن

در برخی افراد و به خصوص کودکان، ممکن است بعد از نوشیدن شیر و یا مصر پنیر، بستنی و یا سایر غذاهایی که شیر در آن ها وجود دارد، معده درد پدید آبد. این افراد با مشکلی به نام “عدم تحمل لاکتوز” رو به رو هستند که به این معنی است که این افراد قادر نیستند تا به طول کامل غذاهای حاوی شیر را تجزیه کنند.

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند با مصرف داروهای خاصی مانند لاکتاز این مشکل را حل نمایند.

اگر دل درد شما به یبوست مرتبط باشد به این معنی است که مدفوع شما به اندازه کافی مناسب نیست و ممکن است احتیاج به فیبر بیشتری داشته باشید و یا نیاز به مصرف داروی ملین دارید. (داروهای حجم دهنده مدفوع که تعداد دفعات مدفوع را افزایش می دهند.)

مصرف زیاد فیبر به شما کمک می کند تا تعداد دفعات مدفوع کردن افزایش یابد. همچنین منابع دیگر دریافت فیبر عبارتند از:

• خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل
  • مصرف قرص ها و پودرهای فیبر
حالت تهوع و استفراغ به چه معناست؟

آیا معده درد برای کودکان نیز مشابه بزرگسالان است؟

به طول کلی بله. کودکان نیز به دلایل مشابهی مانند بزرگسالان دچار درد می شوند. اگر چه در افراد بزرگسال اغلب دلیل ایجاد درد معده مشخص نیست اما در کودکان درد معده اغلب ناشی از استرس و یا اضطراب است. به همین دلیل بسیار با اهمیت است که به مشکلات روانی یا عاطفی کودک که ممکن است درد را بدتر کند، اهمیت داده شود.

در پایان گفتنی است که با توجه به نشانه های ظاهری نمی‌توان به طور حتم پی به علت و ریشه بیماری برد و به همین دلیل ویزیت توسط یک پزشک خوب گزینه مناسبی است تا از سلامت خود اطمینان یابید.