دستگاه گوارشروده

نگرشی بر بیماری دیورتیکولی – قسمت اول

بیماری دیورتیکولی و علائم آن

دیورتیکول برآمدگی های  کیسه  مانند است که در نقاط ضعیف دیوارۀ ماهیچه ای روده بزرگ رشد می کند (بعنوان مثال، نقاطی که عروق خونی از آن عبور می کند). دیورتیکولی هم در مردان ایجاد می شود و هم در زنان و خطر ابتلا متناسب با سن افزایش می یابد. این بیماری در سراسر جهان گزارش شده  است، ولی  در کشورهای توسعه یافته شیوع بیشتری دارد.

بیماری دیورتیکولی چیست؟

دیورتیکولوز از شکل گیری دیورتیکولی ها پدید می آید و اغلب بصورت اتفاقی در جریان آزمایشاتی چون سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر، کولونوسکوپی و یا تنقیۀ باریوم آشکار  می گردد. این بیماری غالباً، بدون بروز علائم، مادام العمر در مبتلایان تداوم می یابد. دیورتیکولوز ممکن است با  دیورتیکولیت یا خونریزی دیورتیکولی ها همراه باشد.

اگر تمایل دارید در رابطه با نحوه انجام کولونوسکوپی در مطب پزشک اطلاعات بیشتری را کسب نمایید بر روی عکس زیر کلیک کنید:

کولونوسکوپی

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت یا التهاب دیورتیکولی ها در اثر تضعیف یا فروپاشی جدارۀ روده بزرگ رخ می دهد. این اتفاق می تواند، بنوبۀ خود، ناشی از فشار درون روده ای و یا گیر کردن مدفوع سفت به دیورتیکوال ها باشد.

علائم دیورتیکولیت بستگی به شدت التهاب دارد. بروز درد در سمت چپ قسمت پایین شکم جزو عمومی ترین علائم است. سایر علائم  عبا رتست  از استفراغ، حالت تهوع، یبوست، اسهال و علائم ادراری. (پر ادراری توأم با درد و سوزش) می باشد.

دیورتیکولیت به دو نوع “ساده” و “پیچیده ” تقسیم می شود.

– نوع ساده که شامل ۷۵% موارد ابتلا است و فاقد مشکلات وابسته بوده و عموماً بکمک دارو و بدون نیاز به عمل جراحی قابل درمان است.

همه اطلاعاتی که درباره گاز و نفخ معده احتیاج دارید بدانید - قسمت اول

– نوع پیچیده که ۲۵% موارد را شامل می شود و عموماً مستلزم جراحی است. اهم مشکلات مرتبط با نوع پیچیدۀ دیورتیکولیت بشر ح زیر است:

• آبسه (تجمع موضعی چرک)
  • فیستول (رشد غیر عادی یک مجرای بین دو نقطه که در حالت عادی بهم متصل نیستند)
  • انسداد (انسداد روده بزرگ)
  • پریتونیت( عفونت دور و اطراف اندام شکمی)
  • سپتیسمی (عفونت گستردۀ کل اندام که به گندیدگی و از کارفتادگی آن می انجامد)

خونریزی دیورتیکولی

خونریزی دیورتیکولی ناشی از فرسایش یا پاره شدن سرخرگ داخل دیورتیکولی است و بدا خل رودۀ بزرگ سرازیر می شود. ترشح خون از معقد عموماً با درد توأم نیست و،  در ۵۰% موارد ابتلا، خون دا خل مدفوع رنگ قرمز روشن دارد.

آیا مدفوع آلوده به خون طبیعی است؟

حضور خون در مدفوع حالت عادی ندارد و می تواند ناشی از مشکلات ساده چون هموروئید باشد. مو ارد خطرناک باید بلافاصله تحت مراقبت و درمان قرار گیرد. اصولاً، با مشاهدۀ خون در مدفوع بهتر است به پزشک مراجعه شود.

در نگرشی بر بیماری دیورتیکولی قسمت دوم روش های تشخیصی و درمانی این بیماری ذکر شده است.

انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی در مطب بدون خون ریزی و درد و با پیشرفته ترین وسایل موجود