دستگاه گوارش

نگرشی بر بیماری سلیاک قسمت سوم

مشکلات مرتبط با بیماری سلیاک

در بخش اول و دوم این نوشته به تشریح بیماری سلیاک و روش های تشخیصی آن پرداختیم. در این نوشته به مشکلات مرتبط با بیماری سلیاک می پردازیم. پس در ادامه نوشته ما را همراهی نمایید.

بیماری سلیاک غیر واکنشی

علائم بیماری در حدود۱۰% مبتلایان به بیماری سلیاک، با وجود پیروی از رژیم غذایی فاقد گلوتن، مرتفع نمی شود. این وضعیت علل متفاوت دارد که در این میان می توان به عدم تحمل سایر مواد غذایی نظیر فروکتوز (و سایر هیدروکربن های تخمیرپذیر)، سوء جذب، آلرژی های غذایی، رشد بی رویۀ باکتری های روده کوچک، کلیت میکروسکپی، سندرم روده تحریک پذیر، پانکراتیت حادو نوع مقاوم بیماری سلیاک اشاره داشت. با اینوجود، مصرف غیر عمدی  گلوتن کماکان شایعترین علت در بروز این وضعیت بشمار می رود.

نوع مقاوم بیماری سلیاک

علائم روده ای در شمار قلیلی از مبتلایان، برغم تبعیت محض از رژیم غذایی فاقد گلوتن، بهبود نمی یابد. در کسری ا موارد، بهبودی اولیه حاصل می شود ولی علائم بعد از مدتی دوباره عود می کند. این گروه از افراد مبتلا به نوع مقاوم بیماری سلیاک هستند. روش های درمان شامل مصرف داروهای سرکوب کنندۀ سیستم دفاعی ا ست (بع نوان مثال، استروئیدها). درمان این وضعیت ضروری است زیرا تداوم آن می تواند به کم خونی، پوکی استخوان و سایر عوارض ناشی از سوء جذب بی انجامد.

زخم های ژوژنومی

افراد مبتلا به نوع مقاوم بیماری سلیاک که درمان استروئیدی (گلوکوکوررتیکوید) تدثیری بر وضعیت آنها ندارد، بمور زمان دچار مشکلی موسوم به ژوژنوم زخمی می شوند. وضعیتی که در جریان  آن، زخمهای لاعلاج در روده کوچک پدید می آید. سایر علائم عبارتست از بی اشتهایی، کاهش وزن، شکم درد، اسهال و تب. درمان این وضضعیت کا اسانی نیست و نیاز به انجام جراحی برای تراشیدن زخمها دارد.

نگرشی بر بیماری دیورتیکولی - قسمت اول

لنفوم

سرطان دستگاه لنفاوی (لنفوم) ا عوارض غیر معمول بیماری سلیاک است. اجتناب از مصرف گلوتن   معمولاً باعث پیشگیری از این وضعیت می شود.

مشکلات پوستی

بیماری سلیاک با چند نوع عارضۀ پوستی مرتبط می باشد و درماتیت هرپتیفرم از شایع ترین آنها است. تاول های آب دار و برجسته و پر خارش از خصوصیات بارز درماتیت هرپتیفرم است. خارش موجب ترکیدگی و خشک شدن تاول و به جای ماندن لکه های تیره یا رد زخم بر سطح پوست می شود. با حذف گلوتن از رژیم غذایی، و ضعیت بهبود می یابد ولی چند هفته طول می کشد تا اولین علائم بهبودی ظاهر گردد. مصرف داروی خوراکی داپسون خارش را التیام می بخشد ولی تغییری در وضعیت جدارۀ روده کوچک ایجاد نمی کند. لذا، رژیم غذایی فاقد گلوتن مؤثرترین درمان برای درماتیت هرپتیفرم است.

انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی در مطب بدون خون ریزی و درد و با پیشرفته ترین وسایل موجود

جهت اخذ نوبت می توانید همه روزه با شماره (۰۵۱)۳۸۷۰۴۰۶۶ و ۳۸۷۰۴۰۶۷ تماس حاصل فرمایید.

متخصص گوارش در مشهد