دستگاه گوارش

بررسی اجمالی بر کلسیم و ویتامین دی

پوکی استخوان،یک اختلال شایع استخوانی است،که به صورت پیش رونده باعث کم شدن تراکم و حجم استخوان می شود.

در نتیجه،استخوان ها کم حجم تر و ضعیف تر می شوند و احتمال شکستگی آنها افزایش می یابد.

تخمین زده می شود، هر سال بیش از ۱٫۳ میلیون شکستگی بر اثر پوکی استخوان،در ایالات متحده رخ می دهد.این شکستگی ها ،اصولاً در استخوان بین مهره ها،لگن،و ساعد در نزدیکی مچ دست رخ می دهند.

تعدادی از درمان ها می توانند به جلوگیری از از بین رفتن استخوان و درمان  کم شدن توده استخوانی کمک کنند.

با این حال،اولین قدم جهت جلوگیری و درمان پوکی استخوان،مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم،یک ماده معدنی ضروری برای استحکام استخوان، و ویتامین دی که در تجزیه و جذب کلسیم کمک می کند.

مزایای کلسیم و ویتامین دی :تغذیه سالم در هر سنی،برای سالم نگه داشتن استخوان ها مهم است.

استفاده از کلسیم باعث کاهش تحلیل رفتن استخوان و کاهش احتمال شکستگی مهره ها می شود.

مصرف کلسیم در سنین کودکی (به طور مثال شیر)می تواند باعث افزایش توده استخوانی در بزرگسالی شود.این افزایش در تراکم استخوان،می تواند در آینده خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد.

کلسیم می تواند در عملکرد سایر اندام های بدن نیز مفید باشد؛با کاهش دادن کلسترول و فشار خون

مکمل های کلسیم و ویتامین دی می توانند باعث استحکام دندان ها شوند.

توصیه هایی برای کلسیم

در زیر توصیه هایی را در رابطه با کلسیم بیان خواهیم کرد که اطلاع از آن خالی از فایده نخواهد بود.

توصیه های کلی

زنان در سنین پیش از یائسگی و مردان باید روزانه حداقل ۱۰۰۰، میلی گرم کلسیم مصرف کنند،در حالی که زنانی که به دوره یائسگی رسیده اند مقدار کلسیم مصرفی آنها در مجموع (تغذیه و مکمل ها) باید روزانه حدود ۱۲۰۰ میلی گرم باشد. مقدار کلسیم مصرفی شما،به دلیل خطر عوارض جانبی نباید روزانه  در مجموع از ۲۰۰۰ میلی گرم بیشتر باشد.

خواندن این مطلب نیز به شما پیشنهاد می شود:
آزمایش های غربالگری سرطان روده بزرگ

کلسیم در رژیم غذایی

منابع اصلی کلسیم در رژیم غذایی،شامل شیر و سایر محصولات لبنی ،مانند انواع پنیرها یا ماست،هم چنین سبزیجات سبز مانند کلم پیچ و کلم بروکلی،برخی از غلات صبحانه ،محصولات تولید شده از سویا و آب میوه های غنی شده با کلسیم  هستند.

مکمل های حاوی کلسیم

همانطور که بدن کلسیم موجود در مواد غذایی را جذب می کند،می تواند کلسیم مورد نیاز را از طریق مکمل ها نیز دریافت کند.اگر از طریق رژیم غذایی ،کلسیم مورد نیاز تامین نشود،برای تعیین بهترین نوع،دوز و زمان مکمل های کلسیم،با پزشک مشورت کنید.

کلسیم کربنات بسیار موثر و ارزان ترین فرم کلسیم است که با یک وعده غذایی حاوی آهن کم (صبحانه)بهتر جذب می شود.کلسیم کربنات ،ممکن است در افرادی که داروهای خاصی جهت ریفلاکس معده استفاده می کنند،که اسید معده را کاهش می دهد؛به خوبی جذب نشود.

کلسیم سیترات، با معده خالی بهتر جذب می شود.

بسیاری از فرآورده های طبیعی کربنات کلسیم مانند پوسته صدف و یا وعده های استخوانی حاوی مقداری سرب هستند.کمبود سرب در مکمل های کلسیم یک خطر برای سلامتی محسوب نمی شوند؛زیرا،کلسیم از جذب سرب جلوگیری می کند.

دوز های کلسیم بالاتر از ۵۰۰ میلی گرم ،به انداز ه ی دوز های کوچک تر جذب نمی شوند؛بنابراین مکمل های با دوز بالا ،بهتر است به صورت تقسیم شده مصرف شوند.(به طور مثال در صبح و بعدازظهر)

مکمل های کلسیم نمی توانند جایگزین سایر داروهای درمان پوکی استخوان شوند.

مکمل های کلسیم و ویتامین دی به تنهایی در جلوگیری از پوکی استخوان در اثر کهولت سن کافی نیستند؛هر چند می توانند در برخی زیر گروه ها (افراد مسن،که دارای مصرف کمی هستند)موثر باشند.در بساری از افراد مبتلا یا در خطر ابتلا به پوکی استخوان، افزایش مقدار دارو ها یا هورمون درمانی در کم کردن روند پیشرفت این عارضه ضروری است.

خواندن این مطلب نیز به شما پیشنهاد می شود:
حالت تهوع و استفراغ به چه معناست؟

بیماری های دستگاه گوارش

بیمارانی که به اندازه کافی مواد مغذی را از دستگاه گوارش (به دلیل سوء جذب)جذب نمی کنند؛ممکن است به مصرف روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز نیاز پیدا کنند. در چنین حالتی یک ارائه دهنده ی خدمات درمانی می تواند،به تعیین بهترین دوز کلسیم مصرفی کمک کند.

داروها

برای اطمینان از جلوگیری بروز تداخلات سایر داروها با کلسیم،باید با پزشک مشورت کرد.برخی داروهای خاص،میزان کلسیم جذب/دفع شده را تغییر می دهند.به عنوان مثال دیورتیک های حلقه ای (فروزماید)با افزایش ادرار،مقدار کلسیم دفع شده از ادرار را افزایش می دهد.

از طرف دیگر ،دیورتیک های تیازیدی (هیدروکلروتیازید)می توانند مقدار کلسیم در ادرار را کاهش دهند،و به طور بالقوه خطر تحلیل رفتن استخوان و سنگ کلیه را کاهش دهند.

عوارض جانبی کلسیم:وقتی کلسیم در دوز های کم تر و به دفعات بیشتری مصرف شود،تاثیر بهتری دارد.برخی افراد،عوارض جانبی کلسیم از جمله،یبوست و سوءهاضمه را تجربه کرده اند.مکمل های کلسیم در جذب آهن و هورمون تیروئید تداخل ایجاد می کنند ؛بنابراین بهتر است این دارو ها در زمان های مختلف مصرف شوند.

سنگ کلیه

شواهد اندکی نشان می دهند که مصرف مقدار زیاد کلسیم (از طریق مواد غذایی)خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد یا اجتناب از مصرف کلسیم در رژیم غذایی این خطر را کاهش می دهد.در واقع اجتناب از لبنیات،احتمال بروز سنگ کلیه را افزایش می دهد.

اما استفاده از مکمل های کلسیم،ممکن است با افزایش میزان کلسیم در ادرار ،خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد مستعد افزایش دهد.این امر،به خصوص در مورد مصرف مکمل بین وعده های غذایی یا هنگام خواب صدق می کند.

خواندن این مطلب نیز به شما پیشنهاد می شود:
کمبود ویتامین D - قسمت دوم

اهمیت ویتامین دی

ویتامین دی باعث کاهش از بین رفتن استخوان می شود و خطر شکستگی را به خصوص در مردان و زنان مسن کاهش می دهد. در کنار کلسیم،ویتامین دی هم چنین به جلوگیری و درمان پوکی استخوان کمک می کند .برای جذب صحیح و موثر کلسیم باید مقدار کافی ویتامین دی نیز وجود داشته باشد.

ویتامین دی معمولاً پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید  در پوست ساخته می شود.

توصیه هایی برای ویتامین دی

توصیه های فعلی به این صورت است که،مردان بالای ۷۰ سال و زنان یائسه حداقل روزانه ۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین دی مصرف کنند.مقادیر پایین ویتامین دی موثر نیستند؛در حالی که دوز های بالا می توانند سمی باشند؛به خصوص اگر طولانی مدت مصرف شوند.

اگرچه میزان مصرف صحیح و موثر برای مردان جوان مبتلا به پوکی استخوان و خانم ها در  قبل ازدوران  یائسگی به طور دقیق مشخص نشده است؛اما مصرف روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی ویتامین دی توصیه می شود.

ویتامین دی به عنوان یک مکمل جدا موجود است و در بیشتر مولتی ویتامین ها و برخی مکمل های کلسیم موجود است.شیر یک منبع غذایی ویتامین دی نسبتاً  خوب است؛تقریباً ۱۰۰ واحد بین المللی در هر فنجان و ماهی سالمون ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی در هر وعده دارد.

متخصص گوارش در مشهد

*متخصص گوارش در مشهد*
برچسب ها

Mahdi Afzal Aghaie

"مادامی که درد و تلخی زندگی دیگران را شیرین می کنی، بدان که زندگی می کنی ..." با آرزوی سلامتی و بهبود برای تمامی شما عزیزان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن